Meditatie voor jongeren 14-18

Hier sta ik

training omgaan met stress

Voor jongeren van 14 – 17 jaar

o.a. mindfulness en kunstzinnige oefeningen

Deze training is voor jongeren die meer inzicht willen krijgen in hun gedrag en willen leren hoe ze met stress en hun gevoelens en emoties om kunnen gaan.

Veel jongeren van 14-17 jaar ervaren druk of stress in hun leven. Het is een leeftijd waarop je je  meer los gaat maken van je gezin en op eigen benen wilt staan. In plaats van het gezin wordt acceptatie door een groep  met vrienden belangrijk. Het is zoeken hoe je je als individu kunt ontwikkelen in een groep. Wat doe je om erbij te horen, wanneer heb je het gevoel dat je je moet aanpassen en waar is de ruimte voor je eigenheid?  Het is soms lastig om grenzen aan te  geven. Meer verantwoording nemen kan ook leiden tot een prestatiedruk, waarbij er soms faalangst ontstaat. Je kunt jezelf voortdurend gaan bekritiseren;  het oefenen van een houding met meer acceptatie kan tegenwicht bieden.

Tijdens de cursus is er uitleg over de reacties op stress.  We doen praktische en kunstzinnige oefeningen om beter te leren omgaan met stress  die veroorzaakt wordt door prestatiedruk of groepsdruk. We doen ontspanningsoefeningen, kunstzinnige oefeningen, mindfulnessoefeningen en verschillende praktische oefeningen die je in het dagelijks leven kunt  toepassen. We werken in een vriendelijke sfeer met deze thema’s. Je bent van harte uitgenodigd om mee te doen.

Begeleiding vanuit praktijk de Toverlantaarn door Birgit Fonville (integratief kinder en jongerentherapeut en kunstzinnig therapeut)en Pauli van Engelen (poh-ggz en meditatiedocente)

Kosten: de training wordt na verwijzing van huisarts of indicatie via wij-team (de verwijzing moet gericht zijn aan B. Fonville.

Data en tijd: 6 maandagmiddagen aanvang:  25-2 2019 t/m  3-4 van 16.30 – 18.00 uur

Kosten: geen na verwijzing door je huisarts of indicatie door het wij-team van de gemeente.

Zonder verwijzing of indicatie zijn de kosten 175 euro.

Plaats: Noorderhaven zz 32 Groningen

Week 1

Omgaan met stress.

We beginnen met kennismaking, daarna is er uitleg over stress, wat dat is en hoe dat op je werkt en we doen een oefening.

Week 2

Druk hoofd, wazig hoofd en onrust

Week 3

Vrijheid en angst voor afwijzing. Hoor ik er wel bij? Waar hoor ik bij? Moet ik me aanpassen of kan ik mezelf blijven?

Week 4

Personal space: eigen ruimte innemen en grenzen aangeven. Uitleg over dit thema

  • Oefening in tweetallen met grenzen aangeven.
  • Geleide meditatie met ruimte

Week 5

Compassievol of streng naar jezelf. Hoe ga je om met jezelf als je voortdurend alles afkeurt? We doen een oefening om met meer mildheid met jezelf om te gaan.

Week 6

Onzekerheid