Cursus voor Jongeren 20-30

Meditatie en persoonlijke ontwikkeling voor jongeren (20 – 30 )

zes maandagavonden 15, 22 en 29 oktober, 5, 12 en 19 november 2018

Life Art

Meditatie en ontwikkeling

Iedereen komt op zijn eigen manier in aanraking met thema’s als intimiteit, angst voor afwijzing, grenzen stellen, perfectionisme, enz. Wat zijn gedachten, gevoelens en emoties en hoe ga je hier mee om? Wat vind je lastig om mee om te gaan?

Tijdens deze cursus ontwikkel je meer inzicht in deze thema’s en kun je nieuwe mogelijkheden in je gedrag onderzoeken. We oefenen om contact te maken met de stilte, vrijheid en ruimte achter gedrag, overtuigingen en emoties. De mindfulnesscursus duurt zes weken van ongeveer twee uur per avond. We doen meditaties, oefeningen, uitwisseling en uitleg over het thema.

Het individuele proces van eenieder staat centraal, het is geen groepstherapie. Je onderzoekt zelf situaties uit je dagelijks leven.

Een aantal geleide meditaties zijn op you tube te vinden, zodat ondersteuning hebt bij het oefenen van  meditaties. Verder krijg je een hand out met daarin het programma en een aantal vragen om te verdiepen in je patronen, emoties etc. tijdens de cursus.

Cursus van 6 weken 2,5 uur per week:

Tijd: 19.30-21.45 uur

Data: zes maandagavonden 15, 22 en 29 oktober, 5, 12 en 19 november 2018

Kosten: 175 euro voor werkenden en deelnemers van buiten de praktijk, 100 euro voor studerenden uit de praktijk

Opgave: via de contactpagina van deze website, via paulivanengelen@hetnet.nl of 050-5735639

Hieronder volgt de inhoud van de training:

Week 1:Leven vanuit vrijheid

In het dagelijks leven raak je regelmatig verstrikt in relaties en eigen emoties; je weet niet goed wat er aan de hand is. Wat vind je lastig in het omgaan met emoties en waar heb je minder moeite mee? Heb je de indruk dat je te veel of te weinig controle hebt over emoties? Hoe ontwikkel je controle over je emoties of hoe kun je emoties meer gaan ervaren? Wat doe je als je geëmotioneerd bent?

Hoewel we als mensen volledig vrij zijn in hoe we op een situatie reageren, reageer je vaak op dezelfde (instinctieve) manier. Hoe ga je om met je eigen emoties en die van anderen?  Er is uitleg wat zijn emoties, gevoelens en gedachten en wat is het verschil (Damasio). Je denken, gevoelens en  emoties beïnvloeden vaak je handelen. Ben je je daar bewust van. Waar identificeer je je mee, met welk gedrag/emoties/gedachten. We doen in de hele training verschillende meditaties waarbij je oefent hoe  je voorbij je eigen emoties, gevoelens en gedachten kunt bewegen.
Week 2: Sociale kwaliteiten en omgaan met afwijzing

Collectief zoeken we een weg tussen de verbinding met onszelf en de verbinding met anderen. Heb je het gevoel dat je er mag zijn of voel je je onzeker en zoek je daarvoor bevestiging in de buitenwereld?  Dat kun je bijvoorbeeld doen door je aan te passen. Vanuit dit onzekere of angstige gevoel zoeken we bevestiging  bij  anderen of we goed zijn en wat we goed doen. Als die bevestiging niet komt, of niet op een manier zoals we dat zouden willen, dan worden we nog angstiger of bozer en laten minder van onszelf zien. Herken je dit en heb je de neiging om je terug te trekken? We doen oefeningen om deze patronen helderder te zien en je minder daar mee te identificeren.

Week 3: Ruimte innemen en omgaan met grenzen

Jouw eigen grenzen worden voelbaar als iemand ze bedoeld of onbedoeld overschrijdt. Je voelt dit aan de pijn die je aangedaan wordt. Hoe reageer je hier op, lukt het om je grenzen te voelen en ze aan te geven aan een ander? Of is je strategie om de ander te begrijpen en verlies je op onverwachte momenten de controle en krijg je een woede uitbarsting?

Week 4: Intimiteit en eenzaamheid

Bij het vormen van een individualiteit hoort ook het ervaren van eenzaamheid. Eenzaamheid is een intens gevoel waar ieder mens mee kampt.  Lukt het om een ander toe te laten, mag een ander dichtbij komen? Wat kom je daarin tegen? Wat betekent intimiteit voor je? In welke situaties lukt het om je te openen voor een ander en wanneer gaat dat niet goed?

Week 5: Compassie en interne criticus

In ons leeft een passie om iets bij te dragen aan de wereld. Soms raken we het contact met onze passie of drijfveer kwijt. Gevoelens van somberheid kunnen overspoelend zijn. Vaak gaat dat gepaard met een innerlijke afwijzende criticus. Hoe kun je hier op een andere manier mee om gaan?

Week 6: Levensthema’s en richting in je leven

De afgelopen weken zijn er veel thema’s de revue gepasseerd.  Voor welk gedrag ben jij gevoelig, wat komt bij jou erg binnen. Deze gevoeligheid is verbonden met je kwaliteiten en het is een levenslang leerproces om uitdrukking te geven aan je kwaliteiten. Heb je zicht op een rode draad (enkele grote thema’s) door je leven? Merk je dat je er invloed op uit kunt oefenen? Kun je compassie voelen

 

 

 

 

Eerdere trainingen

 

Beyond the mind!! 2015

(18 – 30 jaar)


1388429853_1545073_507143579393843_1998041178_n

Als je nieuwsgierig bent naar jezelf en de wereld waarin we leven, dan kan meditatie echt iets voor jou zijn! Het is dan de moeite waard om verschillende aspecten te onderzoeken door verschillende oefeningen te doen.

Aan bod komt:

– hoe kun je rustig worden als je stress hebt of je onzeker voelt

– hoe sta je in relaties en waar komt je gedrag vandaan

– als alles energie is, vanuit welke energie zijn we gebouwd en kun je dat voelen

– wat helpt je in je leven

– wie ben je en welke richting past bij je
Plaats: Noorderhaven 32 zz Groningen
Aanmelden: via de contactpagina of bellen naar 050-5735639

Bewustzijn of aandacht in het hier en nu, met zachtaardigheid en nieuwsgierigheid, zorgt ervoor dat wij ons gedrag kunnen kiezen. Je leert tijdens de cursus om naar binnen kijken en aandacht te geven aan de ademhaling, het lichaam, de vijf zintuigen, gedachten, gevoelens en impulsen. Daarnaast is het ook belangrijk om je aandacht naar buiten te richten en gevoeliger te worden voor de gedachten, gevoelens, wensen en behoeften van anderen. Je oefent een houding te ontwikkelen van vriendelijkheid of liefdevolle zachtheid naar jezelf en naar anderen. Deze vaardigheden kun je oefenen om te kunnen antwoorden (in plaats van reageren) op situaties in het dagelijks leven. Je wordt aangemoedigd om te antwoorden met compassie en je wijsheid op je eigen ervaring(en) en de ervaring van familieleden en mensen in hun omgeving.

“In hartje winter leerde ik eindelijk dat in mij een onoverwinnelijke zomer huisde.”

Albert Camus.

Voor het oefenen van compassie hebben we deze zelfde afwisseling naar binnen en buiten nodig. Deze dans van de zintuigen helpt ons onze gevoeligheid te verfijnen. Als menselijke wezens kunnen wij compassie voelen, maar we handelen niet altijd met compassie. Als we proberen gevoelig te zijn en gevoeligheid langzaam te verdiepen, zal de aandacht van onze zintuigen groter worden, ons hart binnendruppelen en het hart verzadigen met zachtheid. Je natuurlijke reactie zal zijn om het lijden in dat wat je ziet, te verzachten in plaats van vermijden. In plaats van te redeneren, zul je handelen met het vertrouwen van het universum dat je helpt.

Als je compassie wilt oefenen op een betekenisvolle wijze, dan moeten je je inspannen om je gevoeligheid te vergroten. Hoe doe je dat?Door je ogen wijd te openen en de wereld in te kijken en te zien en te voelen. Daden van compassie uiten zich in ‘de kleine dingen die het doen, die het doen. Op elk moment van de dag zouden wij ons bewust moeten zijn gevoelig te zijn voor de schoonheid en het idee dat wij allemaal met elkaar verbonden zijn, deze aarde  en dit universum.