Mindfulness en meditatie

Vergroot je lichaamsbewustzijn door aandacht en meditatie

 

p1060276

Tijdens de Mindfulness-training richt je de aandacht naar binnen, naar je lichaam en alles wat in je leeft. Je kunt van je lichaam leren, door met je aandacht de signalen van je lichaam te volgen. Je hoeft  je lichaam niet voortdurend te sturen of controleren vanuit je denken. De oefeningen die we doen zijn gericht op een houdingsverandering waarin acceptatie een belangrijke rol speelt.

Tijdens deze cursus leer je oefenen met een houding van milde open aandacht in wat zich aandient. Dit kan confronterend zijn. Zodra je je houding gaat veranderen, komen er dingen tot leven die er daarvoor niet mochten zijn. Het is een kunst om de rijkdom van alledaagse ervaringen te beleven en om een vriendelijker houding te ontwikkelen ten opzichte van jezelf en anderen.

De training wordt in een groep gegeven.

Dedemsvaart (met Margo Dijkstra http://www.binnen-werk.com) data: 5 dinsdagavonden 31 oktober, 7, 14, 21 en 28 november 2017. Kosten: 175 euro Tijd: 19.30 – 22.00 uur. Plaats: Schuttevaerpraktijk Dedemsvaart.

Enkele oefeningen zijn te vinden op you tube:

Beter contact met je lichaam https://www.youtube.com/watch?v=KE2VzgkYJ3Q

Meer innerlijke rust https://www.youtube.com/watch?v=Kr8nhQ1WEgk

Leren ervaren en accepteren

Deze training is opgebouwd uit oefeningen, mindfulness / meditaties. Met behulp van de oefeningen is het mogelijk om met meer kalmte te leven en jezelf beter te accepteren. Zo kom je beter in contact met je lichaam. De oefeningen helpen om je lichaam intensiever te ervaren en je lichaamsbewustzijn te vergroten. Dit helpt je om effectiever met moeilijkheden om te gaan en om gezondere keuzes in je leven te maken.

Voor wie interessant?

De training is voor iedereen  interessant die behoefte heeft aan meer innerlijke rust en stilte.

Daarnaast is de cursus beslist ook bedoeld voor mensen met stressgerelateerde klachten, zoals hypertensie, burn-out, vermoeidheid, slapeloosheid, lichte depressie, overprikkeling, rouw en angstklachten. Mensen met uiteenlopende aandoeningen en leeftijden kunnen gelijktijdig aan deze cursus deelnemen. De methode is niet klacht- of ziektegericht, maar juist gericht op je gezonde vermogens.

Ontspannen oefenen

Elke avond bestaat uit een oefengedeelte dat opgebouwd is uit 3 à 4 onderdelen, te weten:

  • Een aandachtsoefening (mindfulness) gericht op het beter leren gewaarworden van je lichaam, met de mogelijkheid om je beter te kunnen ontspannen;
  • Een meditatieoefening;
  • Een oefening waarbij je inzicht in je manier van doen ontwikkelt, zoals je omgang met conflicten/emoties en cognities;
  • Uitwisselen van ervaringen.