Oefeningen bij conflicten

               Oefening als je verstrikt raakt en uit contact gaat met je partner

  1. Neem een situatie die niet te complex is, waarin je verstrikt bent geraakt met elkaar. Denk hierbij aan een situatie van de afgelopen weken en schrijf op wat er gebeurde en schrijf alsof je van bovenaf toekijkt. Doe dat allebei en onderzoek of  jullie je vinden in elkaars beschrijving.
  2. Beschrijf vervolgens wat je deed en hoe je partner reageerde op je acties en vice versa. Vergelijk vervolgens elkaars aantekeningen en maakt er één verhaal van. Hou het eenvoudig en beschrijvend.
  3. Beschrijf daarna de gevoelens die je allebei had en beschrijf hoe je de ander triggerde en wat de ander deed dat jou triggerde. Vergelijk weer elkaars aantekeningen en maak er één versie van. Probeer om je in te leven in de ander en na te voelen welk gevoel de ander gehad heeft en bevraag elkaar over de onderliggende meer kwetsbare gevoelens.
  4. Kun je beschrijven wat je tegen de ander gezegd zou hebben als je in verbinding was gebleven op zo’n manier dat je je allebei veilig voelt? Wat ervaar je als je dat alsnog doet?
  5. Neem nu een ingewikkelder situatie, iets wat nog niet opgelost is. Als je vastloopt, erken dan dat een deel van de oefening nog te moeilijk is. Als je partner de oefening te moeilijk vindt, vraag dan of er een manier is waarop je kunt helpen. Soms heeft iemand een beetje ondersteuning nodig om zich uit te kunnen spreken.
  6. Als je conflicten en situaties waarop je uit contact ging op deze manier beschrijft en bespreekt, welke impact zou dat op je relatie hebben? Deel dit met je partner.

Het is niet alleen belangrijk dat je moeilijke situaties kunt de-escaleren en bespreekbaar maakt, maar ook dat je de onderlinge verbinding aandacht geeft en positieve, betekenisvolle gesprekken kunt hebben.

Mocht de beschreven oefening niet lukken, dan kun je een afspraak maken, met hulp lukt dit meestal veel beter.